mandag 12. desember 2011

Anya Ulinich : Petropolis - 372 sider


Et løft for lesegleden
Helt siden denne boka kom på norsk i 2009 har jeg hatt lyst til å lese den, men altfor mange andre bøker har gått foran. Men nå, like før jeg skal ta en velfortjent sommerferie kastet jeg meg over den og under ett døgn etter at boka var åpnet var den ferdiglest.  Den har alt jeg liker og alt som behøves for at en bok skal være perfekt!

Punkt 1: Hovedpersonen er russisk jøde med en far som er mørkhudet. Altså blir Sasja Goldberg en raritet.
Punkt 2: Sasja bor i Sibir, i den lille byen Asbest 2 og hun bor sammen med sin veldig rare bibliotekarmor.
Punkt 3: Sasja forelsker seg i en alkoholisert 18 åring som lurer henne til å ta dobbelt  opp med p-piller, for det finnes ikke informasjon om hvordan akkurat disse pillene skal brukes.
Punkt 4: Så skal det reises, og det skal treffes masse underlige og noen vidunderlige mennesker, og Sasja må prøves og hun må testes og noen ganger ripper hun grovt, og andre ganger hopper hun himmelhøyt.
Punkt 5: Historien er så god at jeg egentlig kunne tatt et sitat på hver side, men jeg nøyer meg med dette som tegnelæreren sa til Sasja:

"Kan en bjørn sykle enhjuling, kan du tegne perspektiv!"


Ingen kommentarer: