tirsdag 16. april 2013

Bok: CeeCee Honeycutts reddende engler av Beth Hoffman



Handlinga foregår i USA på slutten av 60-tallet. CeeCee er en jente som vokser opp med en psykotisk mor og en fraværende far. Siden faren nesten aldri er hjemme, er det CeeCee som må ta seg av den syke mora og leve med hennes stadig merkeligere påfunn. Når CeeCee er tolv år gammel, blir mora påkjørt og dør. Da må CeeCee dra og bo hos hennes til da ukjente tante Tootie, en velstående og hyggelig sørstatsdame med egen husholderske og stor omgangskrets. Etter en ensom og vanskelig barndom, får CeeCee endelig omsorg og kjærlighet og mulighet til å komme seg videre i livet sitt.

 
 
Selv om boka starter tragisk, er det ei lettlest feelgood-bok som passer godt som koselig sengelektyre. Jeg liker å lese bøker hvor handlingen er lagt til sørstatene, men denne historia ble litt vel søt og naiv for min del. Den begynte veldig bra, men tapte seg litt midtveis ut i boka. Jeg hadde nok litt for høye forventninger til denne boka, siden den sammenlignes med Barnepiken som jeg elsker, men synes ikke de to bøkene helt kan sammenlignes.
 
Hvis du synes boka høres interessant ut kan du tyvlese begynnelsen her eller låne den på biblioteket. Her ser du om den er ledig.
Av andre sørstatsromaner anbefaler jeg Mississippi, Bienes hemmelige liv og Barnepiken. Hvis du også vil se filmene kan du låne både Barnepiken og Bienes hemmelige liv her på biblioteket.
Maileen, Alta vgs 

Ingen kommentarer: