tirsdag 27. oktober 2009

En deilig bok om livet


Elizabeth Gilbert : Spis Elsk Lev

Dette er fortellingen om ett år i livet til forfatteren. Ett år som forandret livet hennes. Før jeg begynner lovprisningen må jeg bare si at jeg i mange år har drevet med yoga og meditasjon, og vet at dette er teknikker som fungerer.

Altså, vi blir først kjent med Elizabeth når hun bor i New York. Hun er ulykkelig og vet ikke hvorfor. Hun er deprimert, har angst, er forvirret og føler seg mislykket, selv om ytre faktorer skulle være på plass. Hun bestemmer seg for å gi seg selv ett år der hun skal reise alene i verden. Hun skal til Italia for å lære seg å nyte, til India for å lære seg å finne sinnsro, og til Indonesia for å finne balansen i livet. Boka er delt inn i 108 kapitler, og jeg har brukt veldig lang tid når jeg leste historien hennes. Ikke fordi den kjedet meg, men fordi jeg likte den så godt! Utrolig nok, noen ganger er det deilig å ha en slik bok liggende på vent. Språket er enkelt og uten for mye dill dall. Ja, hun forfekter en type new age filosofi der tanken har kraft, og fordi jeg tror på mye av det hun skriver om, ble dette en god leseoppelvelse. Noen kaller dette for tull og tøys og føleri, jeg fikk kjempelyst til å reise til spesielt India og Indonesia...... Anita startet på boka nesten samtidig som meg, og hennes anmeldelse er fyldig og bra!

1 kommentar:

Beatelill sa...

Jeg har også lest denne boka, satt igjen med litt blandede følelser. Tidvis god bok som fikk meg til å tenke, men syns også den av og til ble litt vel "amerikansk" og overdrevent.