mandag 15. oktober 2012

Bok: Evig søndag av Linnea Myhre

Linnéa Myhre er best kjent som sinnabloggeren fra Alt du vet er feil og ble kåret til årets beste blogger i 2011. Det er også laget en nettserie om henne, La Linnéa leve, hvor hennes venn Andreas prøver å hjelpe henne med depresjonen hun sliter med. Nå har hun også debutert som forfatter med boka Evig søndag.


 
Evig søndag er skrevet som en dagbok hvor vi følger Linnéa gjennom ett år av livet hennes. Linnéa skriver om sitt liv med både depresjoner og spiseforstyrrelser, og vinteren 2011 begynner hun hos psykiater for å gjøre noe med problemene hennes. Mesteparten av handlinga i boka foregår hjemme i leiligheten til Linnéa, hvor vi får et innblikk i hverdagen til en jente med store problemer.

"Jeg venter bare på at det skal bli kveld og jeg kan spise kveldsmat. Det er det jeg har gjort i de fem siste årene. Ventet på neste måltid. Sett på klokken og talt minutter til jeg igjen har tillatelse til å spise. Det er enda to timer til kveldsmat, og jeg gleder meg, jeg skal innrømme det, slik jeg alltid har gjort. Spesielt etter at jeg begynte med disse lompene, som er mer eller mindre det eneste jeg har spist det siste året. Jeg gruer meg allerede til fatet er tomt, til pakken med lomper er tom, for da er dagen slutt, selv om klokken bare vil være 20:00. Dagen er uansett slutt og jeg må vente til maten synker i hele tre timer før jeg i det hele tatt kan drømme om å ta sovemedisiner og legge meg."

Dette var en bok jeg ikke klarte å legge fra meg før jeg hadde lest den ut. Selv om det ikke er så veldig mye som skjer i boka, er det likevel en veldig interessant bok og en sterk historie Linnéa forteller. Hun skriver på en enkel og ærlig måte og sier ting slik som de er. Hun er modig som tør å skrive en bok som det her hvor hun utleverer seg selv så mye.

Her kan du se om vi har boka inne.
En annen blogger som også har skrevet bok om spiseforstyrrelser er Kristine Getz. Boka heter Hvis jeg forsvinner, ser du meg da? og den har vi også på biblioteket. Dette står bak på boka:

Sommeren 2010 sto 27 år gamle Kristine Getz fram i et debattinnlegg i Aftenposten og fortalte om sine 10 år med spiseforstyrrelser: "Ti år med spiseforstyrrelser tilsvarer 3650 dager fylt av selvhat, selvsabotasje og skam." Vendepunktet kom da Kristine begynte å blogge. Ved å sette ord på sine innerste tanker og følelser, og ved å blottlegge seg, kunne egenterapien begynne. Kristine klarer å beskrive en spiseforstyrrelse slik at vi faktisk forstår hva denne ubegripelige sykdommen går ut på, og hva den gjør med en. Hun skriver gripende og nådeløst ærlig, og vi tror på henne når hun midt i håpløsheten forteller at hun vil bli frisk. Derfor er dette også en bok full av optimisme og livsvilje.

Maileen, Alta vgs

 

Ingen kommentarer: