fredag 13. mars 2009

En virkelig god bok!


Elizabeth Laird: Appelsiner i ingenmannsland, 94 sider

Dette er en ungdomsbok du bare må lese! Vi er i Beirut, og det er Ayesha 10 år som forteller historien om hvordan det er å være barn i en krigsherjet by. Moren til Ayesha blir drept av bomber, og Ayesha og bestemoren må ta seg av Ayeshas to små brødre. Men hva skjer når bestemorens medisiner tar slutt? Bestemor holder på å dø, og kan Ayesha klare å komme seg gjennom mange militære kontrollpostene for å hente de livsviktige medisinene til bestemor?
Konklusjon: Jeg er ganske lettrørt, men det er likevel ikke ofte jeg gråter når jeg leser ungdomsbøker, spesielt ikke på jobb. Men nå har tårene trillet sammenhengende de siste 15 minuttene, og jeg er evig takknemlig for at jeg bor i et stille og fredelig land. LES LES

Ingen kommentarer: