fredag 27. februar 2009

Appelsinpiken / Jostein Gaarder


Jeg har lest ei nydelig lita bok som heter Appelsinpiken. Den er om Georg, som bare var fire år da faren hans døde. Nå er han femten, og har akkurat fått et brev som faren skrev til han like før han døde. Vi får lese både Georgs og farens fortellinger. Faren forteller om den mystiske Appelsinpiken, samtidig som Georg skriver om hva han er opptatt av. Dette høres kanskje ikke veldig spennende ut, men det er det! Boka er bygd opp slik at vi ikke skjønner alt med en gang, litt etter litt får vi sammenheng i det som skjer, - den er altså spennende samtidig som vi slipper unna mord og blod og sånne skumle greier. Noe som jeg er veldig fornøyd med! Både faren og Georg skriver om kjærlighet, og om hva de tenker om mange ting.
Har du lest Sofies verden? Den er også skrevet av Jostein Gaarder. Mange har lest den, men de som er allergisk mot tjukke bøker vil aldri nærme seg den! Jeg forsøkte, men greide det aldri. Appelsinpiken var derimot lett å lese, og ga meg en fin opplevelse. Og jeg vet at det er mange elever som liker den – også de som sier at de egentlig ikke er glad i å lese. (Jostein Gaarder har skrevet begge disse bøkene.)
Fins både som bok (mange eksemplarer!) og som lydbok i biblioteket. Les boka før du ser filmen!
Bente

1 kommentar:

Solgunn sa...

Nå fikk jeg lyst til å lese den!