tirsdag 12. april 2011

En liten perle av en bok!

Anmeldelse av Muskat, av Kristin Valla (2000)

Denne vakre boka handler om Gabriel Angelico, en rar fyr som er født med hjertet på høyre side. Til tross for en barndom med mobbing har han lært seg å overleve, ja, til og med overvinne alle tullinger som vil han vondt. Gabriel Angelico lever et stille liv som professor i en by i fjellene i Sør-Amerika. Den dagen han møter Klara Jørgensen forandrer livet hans seg for alltid, og absolutt ikke til det bedre.

Muskat leste jeg ut på et par timer, de vakre små historiene om personer som kunne vært ekte var så nydelige at jeg bare ble revet med. Språket er lett og poetisk med fargerike, lett krydrede metaforer. Boka har mye realisme og smerte i seg, og for en håpløs romantiker som meg er det til tider vanskelig å svelge denne nøkternheten hos menneskene i boka. Dette var en leseropplevelse som satte meg helt ut, og aldri før har jeg lest samme slutt tre ganger og grått like mye hver gang…

Gabriel Angelicos skjebne er verdt å bruke noen timer på, verden blir aldri den samme igjen etter at du har lest denne boka. Den er nydelig og passer for alle!

God bok!

Tanja Elina Lund-Lyngmo

Finnes boka på biblioteket? Se her

Ingen kommentarer: