fredag 30. januar 2009

Dragen / Tom Kristensen

Tom Kristensen fikk Rivertonprisen i 2006 for romanen Dødsriket. I 2008 ga han ut sin sjette roman, Dragen.
Bakteppet for handlingen er Sudan og norsk bistand til dette krigsherjede landet. Hovedskurpen denne gangen er Arve Magne Fehren. Han er en sterkt religiøs mann, som hver kveld legger seg på kne for å takke Gud. Samme mann dreper og myrder uten betenkeligheter, ofte for egen vinnings skyld.
Jeg var ikke helt overbegeistret når jeg var ferdig med boken. Historien er grei nok, men det blir til tider litt mange sceneskift, og det hender noen ganger at historien går litt i stå. Jeg ga den terningkast 4 da jeg anmeldte den i Altaposten i oktober. Jeg ville gitt den det samme i dag.

Solgunn

Trykk her så får du vite om det er på hylla.

1 kommentar:

Anonym sa...

Har lest Tom Kristensen fra første bok, og hele tiden funnet ham god.Og Dragen er den beste av dem alle,fullt på høyde med det beste fra forfattere som Grisham og Baldacci.Super.Måtte han beholde kraft og inspirasjon til å skrive fler.
Bøker er det nok av.En god bok er en sjeldenhet.