torsdag 29. januar 2009

Meg eier ingen / Åsa Linderborg



Dette er oppveksthistorien til forfatteren. Hun er født i den svenske byen Västerås i 1968. Da Åsa var fire år gammel flyttet moren ut, og Åsa og faren var alene. Faren arbeidet som herdemester på et jernverk, og han var svært alkoholisert i perioder.

Denne boken skildrer et sterkt forhold mellom far og datter, og selv om det mange ganger er sterke historier som blir presentert, er det ikke vanskelig å lese. Det hender jo at sterke historier er så vonde å lese at jeg må slite meg gjennom den. Det er ikke tilfelle her. Herdemesteren er et godt menneske som prøver så godt han kan. Åsa er i dag et ressurssterk menneske, og moren er statsministerkandidat i Sverige. Da Åsa spurte henne om hvorfor hun lot henne vokse opp hos faren svare moren: Jeg hadde så dårlig samvittighet at jeg lot han få det mest verdifulle jeg eide, nemlig deg!
Solgunn

2 kommentarer:

arieldog sa...

Dette var ein spennande blogg med mange gode lesetips! Denne boka las eg tidlegare i vinter o likte den veldig godt. Ei gripande historie.

Leselysten sa...

Takk takk, alltid hyggelig å få kommentarer på bloggen :-)
Solgunn