onsdag 22. juni 2011

Unnskyld for at jeg er blitt voksen....

Den lille prinsen av Saint-Exupery (1943)

Den lille prinsen handler om en mann som  styrter med flyet sitt i midt i goldeste Sahara. Der opplever han et merkelig møte, nemlig et møte med den lille prinsen, en uskyldig gutt med mye livserfaring. Hvor kommer så den lille prinsen fra? Jo, en egen liten planet langt uti universet, der alt er lite og det er langt til nærmeste nabo, den lille prinsen er nemlig ute på oppdagelsesferd. Møtet deres blir preget av filosofi, kjærlighet, undring, barnslig lykke, sorger og glede.

Etter å ha lest ut boka på en liten time, må jeg få si unnskyld for at jeg er blitt voksen. Den lille prinsen handler om barns uskyld og naivitet, samtidig som barn ofte forstår mer enn vi tror. Boka er fullspekket med illustrasjoner, vakre visdomsord og setninger med dobbel betydning. Boka er så fin at jeg nok må lese den en gang til.

Jeg anbefaler denne boka til alle!! Den sier så mye om hvordan vi lever i dag, helt uten å moralisere. Selv om handlingen kan høres barnslig ut, så er den absolutt ikke det. Alle kan kjenne seg igjen i dette, og alle har godt av en liten tankevekker. Den er poetisk, vakker, morsom, rørende, uskyldig og dyp, og i likhet med forfatteren er jeg også blitt forelsket i den lille prinsen. Som det står i boka: "Barn bør være svært overbærende med voksne mennesker".
Og neste gang du ser en stjerne - vil du le!

God bok!

Tanja Elina Lund-Lyngmo

Finnes boka på biblioteket? Se her

Ingen kommentarer: