fredag 26. februar 2010

POESI TIL FOLKET




Steinar Opstad
Avhymninger
Kolon forlag
61 sider

Avhymninger er Steinar Opstads sjette diktsamling. Det er en tydelig og klar samling fra en erfaren forfatter, som tar opp mer enn bare poesi.

En hymne er egentlig et kristent begrep, og første del av Avhymninger handler om å løsrive seg fra behovet for tilgivelse fra Gud og Jesus. Neste del er det en samling av personlige dikt dedikert til personer som har betydd mye for Opstad, i tillegg til en serie historiske hendelser (Gaza, tsunamien i 2004). Denne diktsamlingen viser en poet som har nådd målet sitt; klarhet i diktene og dikt som en kan forstå.

Avhymninger er ikke en oppramsing av lange og vanskelig ord, som en må ha ordbok for å forstå. Steinar Opstad streber ikke etter kompleksitet – den faller naturlig i form av moderne dikt med et konkret språk. Som leser ble jeg overrasket over denne ”enkle” poesien, hvor lett det var å sette seg ned i sofaen og bare lese. Mens jeg leste denne boken hadde jeg alltid mennesker rundt meg, som jeg innviet i boka. Det var flere ganger jeg følte et behov for å dele magien, ettertanken og den behagelige følelsen av ro som diktene ga meg.

Disse diktene viser et interessant liv med ulike påvirkninger og innflytelser. Steinar Opstad er en ærlig forfatter med gode intensjoner og en til tider litt merkelig inspirasjon; ”I morges tente jeg et lys/ for å gjøre påskens sorg til min/ Jeg bestemte meg for ikke å skrive/ men lese hele den stille uken/ Men så fort jeg tenkte det/ skrev jeg dette ned.”
Avhymninger er dikt for alle og enhver, og burde gjort Steinar Opstads leserhærskare betydelig mye større. Den litt kjedelige utformingen av boken er sikkert nøye gjennomtenkt, men hjelper ikke til at du plukker den fra hylla, og gjør at lesere enda holder seg mye til ideen om at poesi bare er for spesielt interessert. Ordet ”diktsamling” kan lett virke avskrekkende på enkelte, men denne poesien er faktisk til alle.


Skrevet av elev i musikk/drama vg2, Alta vgs (Juryklasse for Ungdommens Kritikerpris)

Ingen kommentarer: